Jak mě ovlivnil Slánský

Je to dávná vzpomínka, ale stále se vrací. Stalo se to 7-8 měsíců po Slánského popravě. Necelých půl roku po Stalinově smrti.

V červenci, nebo v srpnu 1953 jsem jako dítě z rodiny kde oba rodiče pracovali jel o letních prázdninách na tábor. Pokud se dobře pamatuji, bylo to docela zábavné. Chodili jsme se koupat, navštívili továrnu na umělé květiny, a dokonce šli i do biografu. V Dolní Poustevně, kde se tábor nacházel, bylo kino přímo na hranici s NDR. Jeden den se promítalo česky, druhý německy. Před ubikacemi, kde jsme spali, bylo poměrně rozsáhlé nástupiště, na kterém byl stožár s vlajkou.

 Vlajka se každé ráno před nastoupeným táborem vyvěšovala a večer stahovala. Přes den u ní na stráži stál jeden z nás prcků. Ten večer jsem měl službu já. Ostatní děcka byla někde na výletě, byl jsem v táboře sám. Už se stmívalo, tehdy se podle hodin stmívalo dříve, nebyl letní čas. Přes nástupiště ke mně přicházel nějaký člověk. Měl na sobě hubertus a zelený myslivecký klobouk. Když přišel blíž, všiml jsem si, že je neoholený a vypadal unaveně. Zastavil se u mě, ani nepozdravil a řekl: ,,Pamatuj si chlapečku, že Slánský byl dobrý člověk.“ Pak odešel. Něco mi to sice říkalo, to jméno bylo v rádiu dost často, ale během chvilky jsem to pustil z hlavy.

 Příběh se mi ovšem začal vracet. Poprvé, když jsme se ve škole učili, že to byl vlastizrádce, že by byl vlastizrádce dobrý člověk? Podruhé když jsem začal brát rozum a pochyboval o všem co dělali a říkali komunisté. Že by na tom bylo něco pravdy? Nebylo, byl to stejný gauner jako Gottwald. Měl jenom smůlu, že v době jeho procesu Stalin ještě žil a že to byl zarytý antisemita. Slánský měl tu smůlu, že byl žid. Většina spoluobžalovaných v takzvaném procesu se Slánským byli židé.

 Ta vzpomínka se mi vrací často. Vrací se mi, když se chystám uvěřit něčemu co jsem si neověřil, jenom proto, že to má romantický nádech. Nutí mě to si prověřovat důvěryhodnost zdroje.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Václav Kunft | sobota 22.4.2023 13:44 | karma článku: 18,59 | přečteno: 402x
  • Další články autora

Václav Kunft

Myšlenky blízké šílenství

Co napsat do perexu, kdo nemá fantazii ať to nečte. Kdo nemá duši kočovného pastevce ať to nečte. Kdo má v sobě alespoň trošičku filozofa a romantika, čtěte!

12.5.2024 v 10:05 | Karma: 6,90 | Přečteno: 176x | Diskuse| Poezie a próza

Václav Kunft

Pohádka o psu.

Když jsem tenhle list našel, tak jsem ho chtěl zahodit. Potom jsem si vzpomněl, co všechno se k němu váže a rozmyslel jsem si to.

7.5.2024 v 17:37 | Karma: 10,60 | Přečteno: 126x | Diskuse| Poezie a próza

Václav Kunft

Zvědavost

Člověk by rád věděl, co bude, ale zároveň z toho má i strach. S minulostí je to jiné, tam se může vrátit k tomu hezkému, úspěšnému a tomu zlému se vyhnout.

28.4.2024 v 11:09 | Karma: 7,71 | Přečteno: 107x | Diskuse| Poezie a próza

Václav Kunft

Louka, na které jsem lehával

Za okny je ošklivo, ba přímo hnusně. Tak si alespoň na papíru udělám dobře, hezky. Rozsvítím si sluníčko a sám sebe po duši pohladím.

25.4.2024 v 16:02 | Karma: 9,33 | Přečteno: 101x | Diskuse| Poezie a próza

Václav Kunft

Pes

Člověk má různé kamarády. S tímhle ale trávím nejvíce času, dokonce na sebe i mluvíme. Každý jinou řečí, ale kupodivu si rozumíme.

24.4.2024 v 17:07 | Karma: 14,63 | Přečteno: 226x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  16:09

Aktualizujeme Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili, píše Denník N. K incidentu došlo v obci...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Modlím se za Fica, uvedl Babiš. Útok odsoudil Pavel i von der Leyenová

15. května 2024  15:33,  aktualizováno  16:10

Aktualizujeme Prezident Petr Pavel odsoudil útok na slovenského premiéra Roberta Fica. Předsedkyně Evropské...

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  16:09

Aktualizujeme Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili, píše Denník N. K incidentu došlo v obci...

Za 4+1 až půl milionu. Na úplatky pro získání bytu byl ceník, zaznělo u soudu

15. května 2024  15:52

Do realitní kanceláře se běžně chodí, když chce člověk koupit byt nebo jinou nemovitost. Do jedné...

Rusko hlásí znovudobytí Robotyne na jihu. Snaží se o postup, uvedl Kyjev

15. května 2024  14:54

Sledujeme online Ruské ministerstvo obrany hlásí dobytí vesnice Robotyne v jihoukrajinské Záporožské oblasti, kterou...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 264
  • Celková karma 10,66
  • Průměrná čtenost 255x
Dědek ročník 1946. Původním povoláním básník a tremp. Potom exulant, starostlivý otec, podnikatel, trochu cestovatel. Nyní důchodce píšící své posledniny. Celoživotní student.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

  • Eva Sádecká